Wijnactie goed voor 6000 Euro! Actie Vrienden van de Basiliek succesvol!

Cheque Vrienden vd Basiliek Susteren-02

Door Cor Voorter

Zaterdag 28 februari jl. werd door de Vrienden van de Basiliek een cheque van € 6000,-- aangeboden aan Deken Geert Lauvenberg van de H. Amelbergaparochie in Susteren. Woordvoerder van deze vriendengroep, Cor Voorter, benadrukte dat vooral de mensen die de wijnpakketten van deze actie gekocht hadden, hetzij als cadeau, relatiegeschenk of om een steentje bij te dragen aan de restauratie van de basiliek, óók allemaal vrienden van de basiliek zijn, evenzeer als diegenen die in stilte hebben gewerkt om de actie te doen slagen.

Op dinsdag 11 oktober verleden jaar werd het startsein gegeven voor de wijnactie t.b.v. van het onderhoud van de kerktorens van de Susterense basiliek. Woensdag 11 januari jl. ko0n de actie worden succesvol worden afgesloten. Onder de naam het Geheim van de Basiliek werden 400 pakketten wijn ingezet om een financiële bijdrage te genereren om de extra werkzaamheden die nodig zijn voor het onderhoud van de torens te bekostigen.Tijdens een controle bleek namelijk dat niet alleen de dakleien aan vervanging toe waren, maar ook het voegwerk en de houtconstructie. Een van de torens moest direct afgedekt worden met netten om erger te voorkomen. Een fikse tegenslag voor het Parochiecomité van de H. Amelbergaparochie, maar vooral ook een onvoorziene kostenpost. Goede raad blijkt altijd duur en goede ideeën zijn vaak te zoeken met een zaklamp.Enkele particulieren en bedrijven hebben toen besloten de handen in elkaar te slaan om in elk geval een duit in het restauratiezakje te doen. In stilte bekeken zij een aantal mogelijkheden die én realiseerbaar zouden zijn én een mooi bedrag zouden kunnen opleveren. Onder de noemer Vinum Amicorum St. Amelbergae werd de actie voor het behoud van de torens van de basiliek stap voor stap uitgevoerd. Goede witte en rode wijn, kwaliteitslabel premium, werd door erkend wijnmeester Ed Montforts gemaakt en samen met zijn vrouw Irene Montforts-Niessen gebotteld en gelagerd. Marcus Debie van Gomad Graffix zorgde voor het passende ontwerp van de etiketten, waarna Simons Grafisch Totaal (Anja en Hans) het verdere drukwerk voor zijn rekening nam. Filmmaker Ton Vranken zorgde voor een perfecte beeldpresentatie om de actie op bijzondere wijze van start te laten gaan, terwijl fotograaf Jan Valentijn zorgde voor het nodige beeldmateriaal bij alle perspublicaties. De uiteindelijke spil in deze actie werd Uw Drankenspecialist Marij Lemmens. Via haar werden de pakketten te koop aangeboden. Tijdens de presentatie in oktober verleden jaar keerde zelfs Koning Swentibold (Peter Feijen) terug in het land der levenden om zijn steentje bij te dragen aan het behoud van de basiliek. Waarschijnlijk handelde deze laatste een beetje uit eigenbelang, want het gaat om zijn sarcofaag in de crypte van de basiliek. Bij het wijnpakket werd een genummerd certificaat van echtheid afgegeven, getekend door burgemeester Jos Hessels en deken Lauvenberg, om het unieke karakter van de actie te garanderen. Deken Lauvenberg was aangenaam verrast door de hoogte van het bedrag en sprak zijn dank en waardering uit aan de groep Vrienden van de Basiliek: “Een flinke opsteker!”

wijnactiebasiliek

RK PAROCHIE CHRISTUS SALVATOR